Menu
Nieuws

29-09-2025

De film OUT ontvangt de Winq Culture Award

Op vrijdag 27 september vond in Amsterdam de zevende editie van de Winq Awards plaats. Tijdens dit jaarlijkse evenement, waarin individuen en initiatieven worden geëerd die bijdragen aan zichtbaarheid en inclusie van de LHBTQIA+-gemeenschap, ontving de film OUT de Winq Culture Award. Deze prijs wordt toegekend aan culturele projecten die op een originele en inzichtelijke manier de diversiteit en complexiteit van queer levens laten zien.

Hoofdredacteur Martijn Kamphorst benadrukte het belang van de prijs: “Wereldwijd krijgen queer personen te maken met onbegrip en conservatieve tegenwind. Met de Winq Awards creëren we een positief tegengeluid, door mensen te eren die op allerlei manieren onze zichtbaarheid en weerbaarheid vergroten en laten zien hoeveel talent en kracht er binnen onze community bestaat” (Winq).

OUT ging in Nederland in première op Coming Out Day en maakte onderdeel uit van een breed scala aan internationale filmfestivals, waaronder in San Francisco, Londen en Hongkong. Daarmee heeft de film niet alleen in eigen land, maar ook internationaal publiek bereikt.

In OUT volgen we Tom (Bas Keizer) en Ajani (Jefferson Yaw Frempong-Manson), twee jonge queer mannen die smoorverliefd zijn en Twente verruilen voor het bruisende Amsterdam. In stemmig zwart-wit laat de film zien hoe zij het nachtleven induiken, hun dromen najagen en tegelijk worstelen met identiteit, vrijheid en de grenzen van hun relatie.

Regisseur en scenarist Dennis Alink en coscenarist/cinematograaf Thomas van der Gronde maakten met OUT een persoonlijk coming-of-ageverhaal over groepsdruk en seksuele bevrijding. Alink vertelde in een interview met Winq: “Ik heb in Twente, op de filmacademie en in de queergemeenschap veel afwijzing ervaren. In deze film bevraag ik die groepsdruk. Het begin van OUT speelt zich af in Ootmarsum, het stadje waar ik opgroeide, en Tom en Ajani nemen zelfs hun intrek in mijn oude studentenhuis. Het is mijn meest persoonlijke film tot nu toe.”

Ook de hoofdrolspelers benadrukken hoe dicht de film bij henzelf ligt. Bas Keizer noemt het “een avontuur dat me op plekken bracht waar ik anders niet snel zou komen”, terwijl Jefferson Yaw Frempong-Manson zegt dat de expliciete scènes in de film “een essentieel onderdeel zijn van het verhaal, omdat ze laten zien hoe de hoofdpersonen leren wat liefde is – en wat niet. Het proces hielp mij ook bij het ontdekken van mijn eigen seksualiteit en gender.”

Het succes verraste de makers. Alink: “Ik was al gelukkig geweest als de film op een Nederlandse streamer te zien was, maar hij draait nu nog steeds in bioscopen over de hele wereld. Een jongen in Spanje schreef me dat hij zich voor het eerst gehoord voelde, dat raakte me enorm.”